海と時のニーモニック

Mnemonic

Year: 2023

Medium: Installation , Video

AWARD: Nagoya Culture Foundation Award 2023

Flyer Graphic Design Award, Chairman's Prize 2023

Fan de Nagoya exhibition, Yada Gallery, 2023

Material: PVC, Accelerometer,

Movie

https://vimeo.com/788538564 Archive

https://vimeo.com/788538262 Field research

https://vimeo.com/800415316 Moving image

Nemonic's installation blends technology with Buddhist philosophy, embodying interconnected existence. The responsive golden statue evokes ancient myths, while visuals capture individual ocean memories, symbolizing human consciousness.

Nemonic's installation exists as an art piece delving into the subconscious, particularly exploring memories and self-awareness. This work merges technological advancements with traditional philosophical and religious concepts.

Notably, the Buddhist philosophy of "Dependent Origination" serves as a central theme in the installation. This idea, where every existence or phenomenon interrelates due to a chain of causation, is embodied in the work, allowing participants to experience how their movements and emotions interact with the piece itself.

Centered in the artwork is a golden statue, evoking memories of ancient gods or mythological characters, functioning as an homage to collective memory and history. The statue utilizes sensor technology to respond to viewers' movements, manifesting these reactions physically using fans or ventilators. This interaction provides a tangible experience of how one's actions and existence interplay with others and the space.

The background visuals depict the movements of water, symbolizing the profound layers of human memory and consciousness. Embedded in these visuals are diverse memories and experiences from various countries and cultures, based on narratives the artist collected through research fieldwork.

In summary, Nemonic's piece poses questions about our existence and consciousness through introspection, our relation to the external world, and interactions amongst us.

ニーモニックのインスタレーションは技術と仏教哲学を融合し、相互に関連する存在を表現しています。観る者に反応する金色の像は古代の神話を思い起こさせ、映像は個々の海の記憶を捉え、人の意識を象徴しています。

ニーモニックのインスタレーションは、人々の深層心理、特に記憶と自己認識を探求するアート作品として構築されている。本作は、最新技術と哲学・宗教概念を融合させ、観客に独特な体験を提供する。

作品の中核を成すのは仏教の「縁起」思想である。すべての存在と現象が因果の連鎖で相互に関連するというこの概念は、観客の動きや感情が作品とどのように呼応するかを通して体現される。

インスタレーションの中心に据えられた身体をスキャンして作成した金色の彫像は、古代の神々や神話的存在を想起させ、人類の集合的記憶と歴史へのオマージュとして機能する。この彫像は先進的なセンサー技術を駆使し、観客の動きに反応して物理的に動く。これにより、個人の行動や存在が他者や空間とどのように関係するかを直観的に体験できる仕組みになっている。

背景に映し出される映像は、水の動きや流れを表現し、人々の海の記憶や意識の深層を象徴している。この映像には、世界各地でのフィールドワークを通じて収集した多様な文化の記憶や経験が織り込まれている。

ニーモニックのこの作品は、内なる探求と外部世界との関係性、そして人々の相互作用を通じて、私たちの存在と意識に関する根源的な問いを投げかける。それは、技術と哲学、個人と集団、過去と現在が交錯する場を創出し、観客に新たな気づきと洞察をもたらす。

Field interview

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Silver screen Act.1 / Painting/Sculpture(2021)

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Hopeful Monster Red /Installation/Performance (2022)