Haptic clothing for Dancers

Year: 2017

Medium: Performance

AWARD: Microsoft Innovation Award

Exhibited at: V&A Late Friday Show 2017

Performer: Makiko Takashima

Collaboration: Jun Kamei | Kate McCambridge | Jacob Boast 

A wearable suit reflecting post-humanist ideals, exploring the blurred lines between humans and technology.

The piece embodies the relationship between humans and technology, urging a reconsideration of our bodily existence. It intuitively transmits movement data from remote locations to the wearer, allowing them to experience the resulting motions and sensations firsthand. This device, through the expansion and vibrations in joints and chest regions, offers performers a novel sensory exploration.

For spectators, it's ambiguous whether the wearer's movements stem from their own volition or are influenced by signals to the suit. This vagueness underscores the uncertainties of corporeality in the digital age, prompting questions about personal identity, free will, and their boundaries.

It suggests that humans and machines are not just in a binary of operator and operated but exist in a continuum of mutual reliance. Through this artwork, we are encouraged to reevaluate our ongoing engagements with technology, the evolving nature of our experiences, and their ensuing impacts.

ポストヒューマニズムを反映し、テクノロジーと人間の境界を模索するウェアラブルスーツ。

本作品は、人間とテクノロジーの関係性を具現化するウェアラブルアートとして、「私たちの身体性とは何か」という根源的な問いを探求する。遠隔地から送信される動きのデータを装着者の身体に直感的に伝達し、その結果生じる動きや感覚を体験させるこのデバイスは、関節や胸部の伸縮、振動を通じてパフォーマーに新たな身体感覚をもたらす。

観客の視点からは、装着者の動きが自発的なものか、あるいはスーツへの外部シグナルによるものかの区別が曖昧となる。この不明瞭さは、デジタル時代における身体性の不確実性、自己アイデンティティや自由意志の境界を浮き彫りにする。

人間と機械の関係が単純な操作者と被操作者という二項対立ではなく、相互依存的な連続体として存在することを示唆している。観客は、この作品を通じて、テクノロジーとの絶え間ない相互作用、それに伴う体験の変容、そしてその影響を再考するよう促される。

 
 
 
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